Wizyta w Centrum Innowacyjnych Technologii Uniwersytetu Rzeszowskiego

Dnia 05.04.2019 grupka uczniów z klas 7, 8, 3GIM, 1 LO i 2LO pod opieką Jakuba Wojtowicza udała się do Rzeszowa. Naszym celem wycieczki było uczestnictwo na zajęciach w Centrum Innowacyjnych Technologii na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Zajęcia rozpoczęliśmy od zapoznania się z innowacyjnymi technologiami, którymi dysponuje wydział. Za pomocą specjalnych szkieł powiększających badaliśmy miejsca naprężenia materiału oraz miejsca szczególnie podatne na złamanie pod wpływem ciężaru. Następnie za pomocą Specjalnego mikroskopu oferującego 20 oraz 50 krotne powiększenie badaliśmy monety płatnicze. Dowiedzieliśmy się, że pod powiększeniem monety na jej rewersie widać cechę pod prawym szponem Godła Polskiego informującą o autentyczności monety. Zbadaliśmy również grubość włosa naszej koleżanki Wiktorii, która go użyczyła i dowiedzieliśmy się ile ona wynosi. Pod mikroskopem badaliśmy grubość pyłu, który na pierwszy rzut oka wyglądał jak proch ale stanowiło go kilka tysięcy szklanych kulek. Kolejno za pomocą specjalistycznej maszyny zmierzyliśmy rozciągliwość stali oraz dowiedzieliśmy się jakiej siły trzeba użyć aby drut stalowy rozerwać. Zobaczyliśmy również jak wyglądają inne tworzywa sztuczne po rozciągnięciu. Na koniec zbadaliśmy ciepło naszego ciała za pomocą specjalnej kamery termowizyjnej, zaobserwowaliśmy, że ciepło w różnych miejscach naszej głowy nie jest takie same i temperatury na czole oraz uszach posiadają duże rozbieżności. Dowiedzieliśmy się również, że temperatura wokół oczu na kamerze termowizyjnej osoby, która nosi okulary jest całkiem inna niż osoby bez okularów.

Kolejnym etapem naszej wycieczki były zajęcia z elektroniki. Podzieliliśmy się w grupy 2,3 osobowe i za pomocą specjalnego multimetrów cyfrowych, które służyły nam jako amperomierz i woltomierz, badaliśmy charakterystykę napięciowo prądową różnych rodzajów diod. Z pomocą innych studentów oraz sami podłączyliśmy nasze stanowisko pracy czytając schemat pomiarowy. Mogliśmy zaobserwować świecenie diody oraz to, że każdy rodzaj diody wymaga odpowiedniego napięcia progowego do świecenia. Jak prawdziwi ”Studenci” przeprowadziliśmy pomiary, utworzyliśmy tabelkę, narysowaliśmy schemat pomiarowy oraz wykres charakterystyki U/I diody, po przeprowadzonych pomiarach dostaliśmy podpis profesora, że nasze pomiary zostały dobrze wykonane z rekomendacją dla nauczyciela fizyki ze stosowną oceną za wykonane doświadczenie.

Po nauce elektroniki udaliśmy się do pomieszczenia maszyn elektrycznych. Profesor opowiedział nam różne ciekawostki o silnikach elektrycznych, sterownikach PLC oraz o modułach sterujących pracą silników. Dzięki temu dowiedzieliśmy się jak wygląda uruchamianie kilku silników na raz oraz jak pracują punkty dystrybucji wody, które napędzane są przez te silniki. Zobaczyliśmy pomniejszoną stację dystrybucji wody złożoną z czterech silników oraz jak głośna może być praca niektórych z nich.

Następnie udaliśmy się do sali wykładowej gdzie dowiedzieliśmy się kilku ciekawych rzeczy o programowaniu w języku Java. Stworzyliśmy program sprawdzający czy po podaniu wymiarów boków trójkąta może on być prostokątny czy też nie może. Zobaczyliśmy również program napisany przez studentów, była nim gra ”Kółko i Krzyżyk”. Wyróżniał się on tym że był on wspierany poprzez sztuczną inteligencję i graliśmy razem z komputerem, niestety nie udało się nam pokonać komputera. Na koniec przetestowaliśmy program rozwiązujący ”problem plecakowy”.

Ostatnimi zajęciami warsztatowymi były zajęcia z programu Autodesk Inventor. Na tych zajęciach tworzyliśmy projekty różnych brył, były nimi śrubki, walce itp.. Były one dość ciekawe i kreatywne cieszyliśmy się, że mogliśmy zaprojektować różnorakie bryły. Każdy z nas tworzył je wedle własnego pomysłu.

Po skończonych zajęciach warsztatowych i z nabytymi nowymi umiejętnościami poszliśmy do galerii handlowej na zakupy oraz zjeść ciepły posiłek, po czym udaliśmy się w drogę powrotną do szkoły. Był to ciekawy dzień, poszerzający nasze horyzonty.


Tekst i zdj.: Jakub Wojtowicz

Dodane przez webmaster dnia 17 kwiecień 2019 14:44:4964 Czytań - Drukuj

Programy finansowane z Unii Europejskiej
PNWM Jugendwerk
Tłumacz
Ranking Perspektywy
Odwiedziło nas:.

4378280

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Użytkowników Online
Gości Online: 8
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Użytkowników: 3
Nieaktywowany Użytkownik: 0
Najnowszy Użytkownik: szkola_p

Wszelkie cenne uwagi dotyczace tresci oraz wygladu strony prosze kierowac na: wojtek.lorymanow@gmail.com
Wszystkie prawa zastrzezone © 2008