Badacze Pogranicza Wilczych Gór

W ramach realizowanego od września w Szkole Podstawowej w Rymanowie projektu „Badacze Pogranicza Wilczych Gór” odbyły się już wszystkie cztery wyjazdy terenowe dla uczniów, którzy należą do szkolnego klubu Badaczy Wilczych Gór. Miejsca warsztatów dobrane zostały w taki sposób, aby pokazać najcenniejsze atrakcje przyrodnicze terenu niedaleko Rymanowa - miejsca, w którym znajduje się nasza szkoła. Tematem wiodącym warsztatów terenowych było ukazanie piękna świata przyrody w trakcie zwykłej wędrówki przez las, łąkę, wzdłuż potoku czy nad stawem. Zajęcia prowadzone były przez panią Tropicielkę - Magdę, która zastosowanymi technikami edukacyjnymi, grami, zabawami, obserwacjami wzbudziła wśród uczestników zachwyt przyrodą, zainteresowała badaniem bioróżnorodności, wyjaśniła mechanizmy funkcjonowania oglądanych środowisk przyrodniczych.

Na pierwszy wyjazd zarówno starsza jak i młodsza grupa udała się do Rezerwatu Kretówki w Komborni. Badacze bardzo dzielnie pokonali długą trasę, która w większości wiodła przez las. Pani Tropicielka przeprowadzonymi grami oraz zabawami przyrodniczymi bardzo zainteresowała uczniów. Uczyła jak rozpoznawać drzewa, pokazywała rośliny, które są jadalne. Chętni uczniowie mogli spróbować, jak smakuje liść buka czy szczaw. Dzieci miały również czas, aby po prostu usiąść pod parasolem drzew i pobyć w ciszy sam na sam z przyrodą.

W trakcie drugiego wyjazdu grupa starsza zdobyła szczyt Góry Cergowej. Nie było to łatwe zadanie, ponieważ wysoka temperatura oraz trudne, strome podejście, dało wszystkim się we znaki. Po drodze nasza Tropicielka pokazała nam mnóstwo ciekawych rzeczy. Przechodziliśmy przez zarośla kłokoczki południowej, badaliśmy twardość łupków, trafiliśmy na łąkę ze storczykami. W końcu po męczącym podejściu udało się nam zdobyć szczyt Góry Cergowej oraz wyjść na wieżę widokową. Widoki ze szczytu wieży wynagrodziły nam trud wspinaczki. Pani Magda na wieży widokowej nauczyła nas jak się orientować za pomocą mapy w terenie, nazywaliśmy również przy pomocy mapy, szczyty gór widoczne z wieży. Po zajściu dzieci miały czas, aby wsłuchać się w odgłosy lasu i ruszyliśmy w drogę powrotną na parking Przy Złotej Studzience w Dukli, skąd wyjechaliśmy do szkoły.

Ostatni wyjazd dla grupy młodszej odbył się w przeddzień zakończenia roku szkolnego. Tym razem grupa Badaczy Wilczych Gór udała się na Górę Przymiarki. Dużo czasu spędziliśmy na łące, podziwiając piękne widoki, przekonaliśmy się, że łąka wcale nie jest zielona, poznaliśmy mnóstwo przepięknych i kolorowych roślin łąkowych, z których zrobiliśmy kwieciste obrazy. Następnie ruszyliśmy szlakiem w stronę Iwonicza Zdroju, po drodze łapiąc do siatki owady, znajdując piękne okazy gąsienic oraz kumaka górskiego i przepyszne poziomki. W czasie wędrówki nasza Tropicielka organizowała przeróżne zabawy przyrodnicze m.in. pudełko skarbów oraz zwierzęta i ich zasoby, w których dzieci bardzo chętnie brały udział. Najlepszym i zarazem ostatnim punktem naszej wycieczki było budowanie szałasu w lesie za pomocą gałęzi i suchych liści. Wszyscy wzięliśmy się do pracy, znosiliśmy gałęzie, zbudowaliśmy konstrukcję, przykryliśmy ją suchymi gałązkami i powstał piękny szałas. Niestety nasze zajęcia dobiegły końca, zmęczeni ale szczęśliwi i pełni nowych wrażeń wróciliśmy do szkoły.

Zajęcia z panią Magdą były fascynujące, pokazały dzieciom, że otaczająca nas przyroda jest niezwykła. Okazało się, że każda roślina czy owad może być niezwykłym obiektem badawczym i że odkrywanie świata wokół nas jest naturalną potrzebą każdego człowieka. To, czego nauczyliśmy się w czasie warsztatów terenowych na pewno na długo pozostanie w naszej pamięci.

Tekst: U. Smerecka

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło

Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Użytkowników Online
Gości Online: 5
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Użytkowników: 3
Nieaktywowany Użytkownik: 0
Najnowszy Użytkownik: szkola_p

Wszelkie cenne uwagi dotyczace tresci oraz wygladu strony prosze kierowac na: wojtek.lorymanow@gmail.com