UWAŻAJ NA PUŁAPKI, CZYLI KILKA SŁÓW O TYPOWYCH BŁĘDACH W MYŚLENIU.
Dodane przez webmaster dnia 11 luty 2018 10:09:57

Czy czasem wierzysz, że: nikt Cię nie lubi; musisz być idealny; na pewno wszyscy Cię wyśmieją; jesteś wartościowy tylko wtedy, gdy wszystko wychodzi Ci najlepiej?
Myśląc w ten sposób, popełniasz typowe błędy poznawcze i blokujesz swoje działanie. Rozpoznaj je i postaraj się je zmieniać. Oczywiście nie oznacza to, że powinieneś całkowicie przeorganizować sposób postrzegania świata. Chodzi jedynie o to, aby Twoje myśli były odzwierciedleniem prawdziwej, a nie zniekształconej rzeczywistości! A to się opłaca.


Rozszerzona zawartosc newsa

Czy czasem wierzysz, że: nikt Cię nie lubi; musisz być idealny; na pewno wszyscy Cię wyśmieją; jesteś wartościowy tylko wtedy, gdy wszystko wychodzi Ci najlepiej?
Myśląc w ten sposób, popełniasz typowe błędy poznawcze i blokujesz swoje działanie. Rozpoznaj je i postaraj się je zmieniać. Oczywiście nie oznacza to, że powinieneś całkowicie przeorganizować sposób postrzegania świata. Chodzi jedynie o to, aby Twoje myśli były odzwierciedleniem prawdziwej, a nie zniekształconej rzeczywistości! A to się opłaca.

JAK ZMIENIAĆ BŁĘDY W MYŚLENIU?
- nie patrz na świat w kategoriach czarno-białych;
- przestań generalizować i uogólniać, mówiąc: „wszyscy”, ”nikt”, „zawsze”, „nigdy” - odwołaj się do logiki;
- wyeliminuj zabójcę motywacji, czyli nie używaj słów: „muszę”, „powinienem”;
- buduj swoją motywację, czyli używaj słów: „chciałbym”, „wybieram”, „decyduję”;
- zobiektywizuj swoją obserwację;
- czerp przyjemność i satysfakcję z procesu uzyskiwania czegoś, a nie jedynie z samych jego efektów;
- tuż przed snem przypominaj sobie przyjemne sytuacje, czyli nie przeżuwaj niepowodzeń;
- na podstawie jednej sytuacji nie wyciągaj ogólnych wniosków;
- nie przepowiadaj przyszłości i nie czytaj w myślach;
- nie etykietuj, np. twierdząc: jestem głupi/a - „Uważaj, co do siebie mówisz, bo może okazać się, że słuchasz” (A. Korzybski);
- nie wyciągaj wniosków na podstawie swojego subiektywnego odczucia (np. boje się myszy, czyli myszy są niebezpieczne);

OTÓŻ:
Patryk byłby bardziej szczęśliwy i pewny siebie, gdyby zamienił przekonanie: „Muszę wszystko robić najlepiej” na „Dołożę wszelkich starań, aby wyszło tak jak zakładam, ale nie zawsze wszystko się udaje”.
Eliza znacznie mniej by się irytowała i o wiele rzadziej by narzekała, gdyby myślała w ten sposób: „Uważam, że uprzejmość jest ważna. Byłoby dobrze, gdyby inni ludzie również tak uważali, ale niektórzy ludzie mogą zachowywać się inaczej. Ja będę uprzejma/y, niezależnie od tego, jak będą zachowywać się inni ludzie”.
MYŚL ZDROWO! Jeśli Twoje myśli będą pozytywne, zakładające powodzenie, zrównoważone i odzwierciedlające świadomość mocnych stron, to wówczas Twoje emocje będą bardziej przyjemne, a zachowania – energetyczne; będziesz podejmował/a wyzwania i efektywnie stawiał/a czoła różnym przeciwnościom.