Wizyta uczniów ZSP Rymanów w Niemczech
Dodane przez webmaster dnia 01 kwiecie 2015 16:55:01

W dniach 07.03 – 14.03.2015 grupa 15 uczniów wraz z opiekunami przebywała w Schwäbisch Gmünd niedaleko Stuttgartu. Udaliśmy się tam w ramach realizowanego w naszej szkole projektu : „ Pupils for integration end inclusion in the spirit of European citizenship.”

Dla większości uczniów była to wielka przygoda już od samego początku, ponieważ niektórzy uczniowie po raz pierwszy lecieli samolotem lub po raz pierwszy wybrali się na wycieczkę zagraniczną. Po podróży samolotem i pociągiem dotarliśmy na miejsce i zostaliśmy przywitani przez rodziny goszczące, które niecierpliwie czekały na uczniów.


Rozszerzona zawartosc newsa

Następnego dnia wszyscy uczniowie ze szkół partnerskich z Węgie , Niemiec, Polski i Austrii wybrali się na niedzielną wycieczkę integracyjną do położonego nieopodal miasteczka uniwersyteckiego Tübingen. Każda grupa została oprowadzona w swoim ojczystym języku po pięknym miasteczku, gdzie mogliśmy rozkoszować się spacerem po malowniczych uliczkach i cieszyć się promieniami wiosennego słońca.

Nasz każdy roboczy dzień zaczynał się już 7.45. Prawie każde przedpołudnie wypełnione było zajęciami integracyjnymi, tworzeniem słownika we wszystkich językach uczestników projektu oraz warsztatami przygotowanymi samodzielnie przez uczniów Hans Baldung Gymnasium , czyli szkoły goszczącej, których celem było wprowadzenie wszystkich do tematu i zagadnień projektu czyli m.in. integracji z osobami niepełnosprawnymi oraz wyrównywaniem szans pomiędzy azylantami przebywającymi z różnych powodów w Niemczech. Naczelne hasła projektu czyli: Integration - Inklusion towarzyszyły wszystkim przez cały okres pobytu i były zarówno w sposób teoretyczny, jak i praktyczny omawiane. Jednym z ważniejszych punktów programu było przedstawienie działań realizowanych w ramach projektu w każdej ze szkół i wymiana doświadczeń z tym związanych. Okazało się, że w każdej ze szkół nie brakuje chętnych młodych ludzi do angażowania się do pracy społecznej i pomysłów na organizowanie różnych akcji charytatywnych.

Ponieważ na naszym terenie w Polsce problem uciekinierów nie występuje, bardzo ciekawym przeżyciem dla nas wszystkich było wysłuchanie relacji Nigeryjczyka, który w obawie o swoje życie zmuszony był uciekać do Europy. Zarówno pozostanie w ojczyźnie, jak i ucieczka z niej wiążą się z niesamowitym niebezpieczeństwem, o którym my na szczęście nie mamy pojęcia. Kolejnym cennym doświadczeniem było zobaczenie miejsc, gdzie przebywają na stałe i pracują osoby niepełnosprawne, były to ośrodki , gdzie osoby takie otrzymują kompleksową opiekę ale też na przykład kawiarnie, gdzie samodzielnie obsługują gości, co z kolei było dla nas zaskoczeniem. Kolejnym ważnym dniem pełnym nowych wrażeń była całodniowa wycieczka do Stuttgartu. Przed południem w trzech grupach odbywały się różne warsztaty, których temat związany był z miejscem, gdzie one się odbywały, były to: Centrum Aktywnej Młodzieży, Muzeum Historyczne i Muzeum Sztuki Współczesnej w Stuttgarcie. Po obiedzie zjedzonym na ogromnej stołówce studenckiej i spacerze po centrum miasta, wszyscy udali się do Muzeum Mercedesa, ażeby poznać historię przemysłu motoryzacyjnego Niemiec oraz zobaczyć najstarsze i najnowsze modele samochodów tej marki.

Ostatni dzień pobytu upłynął na podsumowaniach, wymianie wrażeń oraz próbach wyrażenia tematu projektu poprzez ruch. Wszyscy uczniowie ubrani w niebieskie koszulki z napisem Erasmus + próbowali na podwórku szkolnym stworzyć układ ruchowy obrazujący temat naszego projektu, a następnie go sfotografować, co nie było wcale łatwym zadaniem. Warsztaty, różnego rodzaju zajęcia teatralne ,wizyta w ratuszu miasta, wycieczki, muzea to jedna strona tego typu pobytu, a druga strona mniej oficjalna to wspólne spacery po mieście , dyskoteki, zakupy, zajadanie się smakołykami rodzimej kuchni i niekończące się rozmowy.

Zmęczeni ale dumni z tego, że mimo wielu trudności, udało się nam przeżyć wspaniałą przygodę i poznać wielu nowych ludzi, wróciliśmy do domu. Myślę, że każdy z uczniów wyciągnie po tym wyjeździe cenne wnioski dla siebie. Dla nas nauczycieli była to kolejna okazja, żeby przekonać się o tym, że warto zabiegać o realizację tego typu projektów , nie tylko ze względu na korzyści językowe, zdobywanie cennych doświadczeń i umiejętności ale przede wszystkim żeby poznawać się lepiej i działać razem.