JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM?
Dodane przez webmaster dnia 29 listopad 2017 10:02:23

ZŁAP ZA STER I PRZEJMIJ KONTROLĘ ALBO POZWÓL MU DZIAŁAĆ!

Czy wiesz, że nie każdy stres zagraża, odbiera chęci i siły do działania!?
Często odczuwasz tzw. „stres pozytywny” (na ilustracji nazwany – eustres), który dodaje Ci energii, mobilizuje i pobudza Twój umysł. To właśnie to krótkotrwałe napięcie, które towarzyszy Ci przed sprawdzianem, egzaminem oraz innym ważnym dla Ciebie wydarzeniem i które skutecznie motywuje Cię do podjęcia wysiłku czy stawienia czoła wyzwaniu. Pozytywny stres jest Twoim sojusznikiem, „dodaje Ci skrzydeł”, prowadzi do zadowolenia i satysfakcji ...


Rozszerzona zawartosc newsa

Czy wiesz, że nie każdy stres zagraża, odbiera chęci i siły do działania!?
Często odczuwasz tzw. „stres pozytywny” (na ilustracji nazwany – eustres), który dodaje Ci energii, mobilizuje i pobudza Twój umysł. To właśnie to krótkotrwałe napięcie, które towarzyszy Ci przed sprawdzianem, egzaminem oraz innym ważnym dla Ciebie wydarzeniem i które skutecznie motywuje Cię do podjęcia wysiłku czy stawienia czoła wyzwaniu. Pozytywny stres jest Twoim sojusznikiem, „dodaje Ci skrzydeł”, prowadzi do zadowolenia i satysfakcji.

Kiedy jednak warto przejąć kontrolę nad stresem?
W sytuacji, w której dostrzegasz, że koledzy doskonale sobie radzą, a Ty tracisz energię, brak Ci motywacji, WSZECHOGARNIA Cię napięcie, masz „pustkę w głowie”, a ciało wysyła niepokojące sygnały (m.in. nadmierne pocenie się, „kołatanie” serca, drżenie). Warto złapać za ster! Stres negatywny (na obrazku oznaczony jako – dystres) jest niebezpieczny dla zdrowia, szczególnie kiedy jest intensywny i trwa długo.

Jak więc przejąć kontrolę i efektywnie radzić sobie z negatywnym stresem?
Bardzo ważnym etapem radzenia sobie ze stresem jest świadomość, dlatego na początku poświęć chwilę i zastanów się, co jest jego główną przyczyną oraz czy masz na nią realny wpływ. Jeżeli możesz - zmień sytuację, jeżeli nie – zaakceptuj to i popatrz na nią z innej perspektywy.

Wielu stresujących nas sytuacji nie da się wyeliminować. Jeżeli stresuje Cię codzienne chodzenie do szkoły… cóż, takiego napięcia raczej nie pozbędziemy się w rozsądny sposób. Z tym najkorzystniej jest się pogodzić, a im szybciej, tym lepiej. Ale jeżeli np. stresuje Cię Twoja sytuacja szkolna, oceny „spędzają Ci sen z powiek” - to ustal swój cel i plan pracy, który krok po kroku pozwoli Ci usunąć stresujące sytuacje. Podążaj za głosem pozytywnego stresu np. otwierając książkę!

Kilka sposobów na stres znajdziesz w antystresowej apteczce:
1. Śmiech - to solidny oręż do walki ze stresem. Zamień produkcję hormonów stresu – hormonami szczęścia! Np. otocz się pozytywnymi ludźmi, obejrzyj zabawny film.
2. Pozytywne myślenie – czy wiesz, że większość rzeczy, o które się martwimy, nigdy się nie zdarza?! Nastaw się optymistycznie albo przynajmniej rozważ realistyczne opcje.
3. Woda – odpręża i rozładowuje napięcie. Kąpiel lub pływanie dobrze Ci zrobi! Pamiętaj też o nawodnieniu organizmu, to dobre dla mózgu.
4. Siłownia, aerobik, długi spacer – skutecznie rozluźnia napięte w stresie mięśnie. 5. Magnez – jego niedobór nasila reakcje na stres. Zjedz np.: czekoladę, orzechy, fasolę, pestki dyni, kaszę gryczaną.
6. Wciśnij „off” – będąc wypoczętym, lepiej poradzisz sobie w nerwowych oraz trudnych sytuacjach, będziesz bardziej efektywny i nie dasz wyprowadzić się z równowagi!
7. Muzyka – poszukaj czegoś, co Cię odpręża i nie dołuje! Utwórz folder „no stress” i daj ponieść się pozytywnym dźwiękom.
8. Przyjaciele – rozmowa to podstawa! Troszcz się i dbaj o relacje.

Istnieje jeszcze wiele innych cennych drogowskazów oraz sposobów na stres. Pomocne są również profesjonalne techniki relaksacyjne, m.in. treningi autogenne, ćwiczenia oddechowe, wizualizacje np. „Bezpieczne Miejsce” Claudii Herbert. W Naszej szkole możesz dowiedzieć się o nich więcej oraz wybrać najlepszą dla siebie ścieżkę radzenia sobie ze stresem.